Wat is weerbaarheid?

Weerbaarheid is een houding van weerstand tegen stress, die gebaseerd is op een gevoel van uitdaging (positief staan tegenover verandering). In wat hierna volgt zullen we het echter als paraplubegrip gebruiken voor alles wat de adolescent kan helpen om zich te 'verweren' tegen stress. We bekijken hierbij zowel een aantal algemene tips voor het verhogen van welbevinden als specifieke tips rond weerbaarheid, veerkracht en positieve coping.

The window of tolerance

Iedereen is geboren met een bepaalde mate van resistentie tegen stress. We kunnen wel wat stress aan én we hebben wel wat stress nodig, maar er is een boven- en ondergrens aan het niveau van stress waarmee we kunnen functioneren (zie ook de curve op de homepage). In 1999 ontwierp Dan Siegel een schema dat verduidelijkt welke reactie optreedt wanneer spanning of stress buiten de 'weerbaarheid' van een persoon optreedt.

Hij noemde dit schema de 'window of tolerance'. Dit moet letterlijk gezien worden als het 'raampje waarbinnen we stress kunnen verdragen'.

Als leerkracht zicht proberen krijgen op de raampjes van je leerlingen (zodat je tijdig kan ingrijpen als iemand 'buiten zijn raampje' dreigt te treden) en leerlingen zicht doen krijgen op hun éigen raampje is daarom belangrijk als we ervoor willen zorgen dat leerlingen tot leren komen.

Aan de slag met stress en weerbaarheid als leerkracht

In onderstaande filmpjes worden een aantal concretere tips gedeeld ter verhoging van het algemeen welbevinden én de weerbaarheid van de adolescent.

Zo, hopelijk voelen jullie zich nu gemotiveerd én ondersteund om met leerlingen aan de slag te gaan rond stress en weerbaarheid.

Bedankt voor het kijken en luisteren, we hopen dat jullie iets bijgeleerd hebben!

[Op het volgende tabblad is er nog een quiz van Mensura te vinden voor wie zijn kennis over stress en veerkracht wil testen!]